Skip to main content

KESUBURAN - Tips Ingin Hamil

 
 
Hari ni ibu nak share secara ringkas tips yang ibu amalkan untuk merancang kehamilan ibu yang ketiga iaitu baby Dhia. Baby Dhia ni dilahirkan November 2017. Jarak umur baby Dhia dgn anak yang kedua 5 tahun. 
Untuk pengetahuan ibu tak ambil sebarang  pencegah kehamilan xkira sama ada pil perancang atau suntikan. Kami suami isteri cuma mencegah melalui kaedah conventional (kaedah biasa).
 
Tapi bila tengok orang lain ada bayi kecil tetiba kami rasa alahai rindunya bau baby. So kami pun sepakat nak tambah anak lagi..😁 

1. Asid folik
Penghujung 2016 (kemungkinan November) ibu mula ambil B-Complex Shaklee. B-Complex Shaklee jadi pilihan sebab ia ada kesemua 12 jenis vitamin B termasuklah asid folik iaitu vitamin B9. Dah la tu 1 botol tahan sampai 4 bulan.
Asid folik penting untuk menyuburkan rahim dan nutrien penting untuk perkembangan bayi. Lepas kahwin dah boleh start ambil asid folik tau. Kekurangan asid folik menyebabkan kecacatan tiub neural bayi.
 
 
2. Protein
Protein penting dalam pembentukan tisu dan otot. Ibu amalkan protein soya non-GMO iaitu Energizing Soy Protein. Protein untuk wanita hamil perlu untuk menguatkan otot rahim. Otot rahim yang lemah adalah salah satu punca keguguran bayi.
 
 
 
3. Period Tracker, My Calendar.
Ibu dah lama install Period Tracker ni. Applikasi android yang dah bertahun-tahun ibu guna untuk monitor kitar haid ibu. Applikasi ni memang terbaik. Banyak features best. 
 
Antaranya untuk "keep track" kitaran haid. Period Tracker ni juga berfungsi sebagai reminder apabila tiba waktu haid. Anggaran waktu haid pun tepat. Period Tracker ni best selain dapat anggar waktu haid ia juga dapat merekodkan kitaran hari haid, ovulasi (waktu subur) dan peluang untuk hamil.
 
***Peluang untuk proses persenyawaan adalah tinggi jika hubungan suami isteri dilakukan pada waktu subur. 
 
Informasi ini perlu untuk membantu kedua-dua wanita yang ingin hamil dan mereka yang cuba mengawal kelahiran.
 
Period Tracker amat berguna, sama ada wanita itu mempunyai haid yang tidak teratur atau haid tetap. Ia boleh mengetahui peluang kehamilan setiap hari. 
Features lain dalam Period Tracker ialah boleh merakam lendir serviks, BMI, aktiviti seksual, berat badan, suhu, gejala atau mood. Dah macam buku harian peribadi orang perempuan pulak kan?
 
 
4. GLA Complex
Ibu tak berpeluang ambil GLA Complex semasa merancang hamil disebabkan haid ibu teratur dan setiap bulan mesti period. 
 
Namun bagi mereka yang ada masalah kitaran haid tidak teratur atau tidak tetap disarankan sangat-sangat untuk ambil GLA. Bila haid tetap senang nak merancang hamil nanti.
 
 

5. Vivix.
Vivix ni dalam bentuk pekatan berasakan tumbuhan2 botani. Kandungan utama Vivix ialah anggur Muscadine yang kaya dengan reservatrol. 
 
Vivix tinggi antioksidan. Antioksidan diperlukan untuk melindungi sel daripada serangan radikal bebas. Vivix juga membantu dalam kesuburan dan boleh diamalkan pasangan suami isteri.
 

Ini sahaja tips dari ibu. Semoga tips ini berguna untuk anda atau pasangan yang ingin hamil. Alhamdulillah tips ni menjadi bagi ibu. Bukan setakat plan nak hamil, EDD atau plan nak bersalin bulan berapa pun boleh ditentukan. 



Macam ibu memang plan nak bersalin time cuti sekolah sebab tu ttc bulan Februari. Terus lekat baby kuar tepat bulan November...hehe. 
 
Ini picture terkini baby ibu. Hari ni genap 8 bulan dah. Alhamdulillah still fully breastfeed dgn set milkbooster Shaklee. 
 
 
 
BAGAIMANA NAK MENDAPATKAN PRODUK SHAKLEE?
Cara 1 - Belian sendiri di website Shaklee. Anda boleh terus klik BUY NOW dan membeli terus dengan Shaklee. Pilihan pembayaran sama ada kad kredit/kad debit. Penghantaran menggunakan GDex akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.
Cara 2 - Belian terus dengan saya di http://tipsibu.wasap.my untuk mendapatkan konsultasi supplemen yang tepat dan bersesuaian  dengan keperluan anda, tips dan cara pengambilan yang betul. Pilihan pembayaran adalah melalui pemindahan wang (bank transfer)
Cara 3 - Belian sendiri/walk in di cawangan Shaklee yang berdekatan menggunakan ID saya; 886980. Pilihan pembayaran di kaunter ialah cash atau kad kredit/kad debit. Sila hubungi saya http://tipsibu.wasap.my untuk mengetahui lokasi cawangan Shaklee yang berdekatan dengan tempat anda dan langkah-langkah pembelian.
Saya merupakan pengedar Shaklee bagi kawasan Selayang, Batu Caves dan berdekatan. Penghantaran bagi kawasan-kawasan ini adalah PERCUMA. Pengeposan seluruh Malaysia. 

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Al-Fatihah

RAHSIA AL-FATIHAH​ 1. Al fatihah - ​Seringkali di baca untuk arwah.​ 2. Al fatihah - ​Tanpa membacanya solat kita tidak sah​ 3. Al fatihah - ​Menjadi petunjuk bagi yg buntu dan resah.​ 4. Al fatihah - ​Jika merindui seseorang, maka bacalah.​ 5. Al fatihah - ​Dibaca ditiup pada beras, bagi anak yg bemasalah.​ 6. Al fatihah - ​Salah satu surah penawar sihir, sabda rasulullah SAW.​ 7. Al fatihah - ​Terjemahannya indah, hafalnya mudah.​ 8. Al fatihah - ​Sunat dibaca ketika masuk dan keluar rumah.​ 9. Al fatihah - ​Sunat dibaca ketika dirimu sedang marah.​ 10. Al fatihah - ​Bersama amalkan, tiada resah walaupun resah.​ ​ FADHILAT AMALAN HADIAHKAN ALFATIHAH​ Bukan mudah mendidik anak-anak. Kita hanya ada peluang untuk melentur mereka sekali sahaja. Bila sudah menjadi buluh, tersilap cara, bimbang akan 'patah riuk' jadinya. Bila melihat ramai muda-mudi sekarang yang rosak akhlaknya, kita yang ada anak pun cemas juga. Andai sudah tersalah didik, masa...

TIBI: Simptom dan Tips Merawat Dengan Cepat

Tuberculosis (Tibi) atau batuk kering merupakan penyakit berjangkit yang berbahaya dan boleh membawa maut sekiranya tidak mendapatkan rawatan awal dan sempurna. Tibi adalah disebabkan oleh kuman Tubercle Bacili yang biasanya menjangkiti paru-paru dan kuman ini boleh merebak dan menyerang bahagian lain seperti selaput otak, kelenjar, tulang, buah pinggang dan kulit. Tanda Penyakit Tibi 1. Batuk berlarutan lebih dua minggu 2. Kahak mengandungi darah 3. Mudah letih 4. Hilang selera makan dan susut berat badan 5. Sakit dada semasa batuk dan rasa perit bila menarik nafas panjang 6. Demam dan berpeluh di waktu petang dan malam TESTIMONI VIVIX. Ikhtiar Pesakit Tibi dengan Vivix Puan Salasiah mengalami penyakit Tuberculosis ataupun Tibi. Bukan Tibi sahaja, dia juga diuji dengan Diabetes, , Darah Tinggi, Buah Pinggang Bocor dan juga SLE. Ikhtiar dengan Vivix bermula September 2016. Puan Salasiah beli 3 botol Vivix bulan tu dan tak pernah miss b...

Update Terkini Blog

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Untuk makluman semua yang membaca fan mengikuti blog saya, saya masih lagi aktif berbloging sehingga hari ni. Tapi terpaksa bertukar dari blogger ke Wordpress disebabkan setiap kali nak update blog ada je masalah. Daripada buang masa ulang2 update so terpaksa la tukar ke Wordpress. Ini link terbaru blog saya Blog wordpress  atau boleh join telegram