Skip to main content

VITAMIN C: Perubahan Selepas Mengamalkan Vitamin C



Saya mula mengenali vitamin C sejak kecil..namun mula menjalinkan hubungan rapat sejak 8 tahun lepas. Masa tu saya join konferens kesihatan. Speaker luar negara cerita dengan detail keajaiban vitamin C ni. Pengalaman saya yang mahal pada saya ni saya nak kongsi supaya dapat manfaat pada semua. 

Vitamin C ialah vitamin hebat dan serbaguna yang sokmo dipandang rendah. Lepas saya kaji dalam, fahami dan alami sendiri vitamin C yang berkualiti, teknik pengambilan yang betul, do's and donts, hidup saya sekeluarga berubah. Kemudian kita cerita.


RESDUNG DAN SEMPUT
Bila saya mula guna vitamin C. Resdung saya yang berpuluh tahun saya hadap pagi-pagi dalam masa beberapa hari saja hilang! Takjub betul. Awal-awal guna vitamin C, memang jadi makin teruk. Tak sedar masa tu disebabkan vitamin C jadi saya teruskan. Sekarang saya bersin atau gatal hidung cuma bila kena jangkitan kuman atau stress. Itu pun cepat-cepat saya capai vitamin C.

Anak saya dulu masa kecik selalu kena bronchiolitis. Pernah 2-3 kali masuk wad dan kerap pi emergency masa kecik. Lepas amalkan vitamin C memang main bola pun takde masalah.

Makanan gluten kami dah tak amalkan lagi makan. Cuma bila nampak ada reaksi stress dan radang cepat-cepat ambil vitamin C alhamdulillah surut.


JANGKITAN KUMAN
Saya dan keluarga kadang-kadang lupa antibiotik. Bila tekak mula gatal, capai dulu vitamin C. Kalau demam lebih 3 hari tak kebah..baru pertimbang guna antibiotik.

Dulu saya ingat, vitamin C ni untuk pencegahan dan kuatkan imuniti je. Rupanya superrbbb bila tengah sakit. First time saya beri anak saya umur 3 tahun dos tinggi vitamin C, sel darah putih daripada 16 turun kepada 5 tak sampai 3 jam. Tapi ni buat bawah pengawasan doktor ye. Tak sangka cepat gitu kesannya.

Tapi lepas dah experience banyak kes, tak semua cepat dan ada banyak faktor yang kena ejas untuk dapat kesan sama. Sebab badan manusia ni berbeza.


IMUNITI BADAN
Bila dah ambil vitamin C, saya tak risau lagi anak-anak saya pergi sekolah jarang betul dapat jangkitan kuman. Keluarga kami ada kondisi histamin, jadi dulu sangat mudah kena infection. Hampir tiap-tiap minggu demam dan alah. Mulalah berkahak, semput dan nafas jadi busuk. Syukur sekarang dah hampir takde masalah jangkitan ni.


KULIT
Saya tak percaya dulu vitamin C cantikkan kulit. Bila belajar perubatan estetik baru saya faham kenapa. Sekarang saya faham kenapa stress je kedut tepi mulut dan bawah mata jadi jelas. Umur awal 20an, saya ada kedut tepi mulut yang dalam..sekarang dah kurang banyak sebab amalan vitamin C. Kulit dah tak kusam lagi. Ramai tegur rahsia glowing juga hehe. Bila rajin guna vitamin C jadi glowing sokmo hehe.

Kulit orang ada resdung, asma atau apa-apa alahan korang akan notice sama-ada kering atau kusam dan menggerutu.
Fuhh..lepas guna vitamin C, licin, lembap dan cerah satu tona!


PEMULIHAN
Korang ambik vitamin C lepas bersenam tak? Ini yang kelakar. Dulu saya ambik vitamin C sakit-sakit badan cepat betul hilang dan pulih. Lepas dah dalami ilmu suplemen masa bersenam, saya stop semua suplemen antioksida macam vitamin C sejurus selepas bersenam. Manfaat bersenam mungkin kurang.

Apa yang saya nak kabo vitamin C cepatkan pemulihan. Regenerasi (pertumbuhan) sel jadi sangat-sangat cepat ikut pengalaman saya. Sakit lutut dan belakang bila buat rawatan jadi cepat pulih. Luka ulser kencing manis pun cepat pulih bila guna dos sesuai.

4-5 Tahun lepas saya guna vitamin C untuk cepatkan pemulihan sistem pencernaan...mainly masalah leaky gut dan masalah histamin. Beratus jika tak beribu dah feedback yang improve dan pulih dengan perkongsian saya..dengan izin Alllah.


TENAGA DAN SEMANGAT
VItamin C ni boleh jana tenaga bateri sel badan kita iaitu MITOKONDRIA. Pada masa yang sama vitamin C juga menyebabkan saya jadi  relaks dan mudah tidur pada waktu malam.

Tenaga sel mencanak ni lah yang cepatkan pemulihan. Tapi bukan tu saja, emosi pun jadi relaks dan semangat sokmo. Saya percaya sebab vitamin C ni dah baiki usus, pulih jadi sihat balik.

Malah, sekali sekala makan mengarut terutama waktu travel.. perut meragam dan rasa stres...cepat-cepat ambil dos tinggi.. Fuh....Cepat betul recover..saya berpandangan sel perut jadiberanak cepat sangat cepat-cepat cover lapisan yang rosak.


MENTAL
Kekaburan mental, memori yang sejenak...bercakap dan berfikir tak teratur...merupakan masalah saya sejak sekolah menengah. 

Saya baru tahu  ia mungkin sejenis penyakit disebakan kesan saya ada alahan sejak kecil. Orang selalu permainkan saya otak  blurr, tak boleh buat keputusan dan selalu berkhayal.

Semua dah jadi sejarah alhamdulillah. Walaupun tak 100% pulih, majoriti simtom di atas dah hilang. Saya jadi lebih yakin, jiwa jadi lebih kental dan lebih bersangka baik. Alhamdulillah syukur padaNya atas nikmat mental yang sihat.

Mental jadi jelas...tak teragak dan fikir macam-macam lagi. Lebih fokus...Tak takut lagi apa cabaran mendatang insha Allah.


Vitamin C adalah titik permulaan saya dengan bidang perubatan nutrisi . Sejak daripada tu, saya dalami bidang REDuction-OXidation (REDOX) ..bahasa mudahnya yang sokmo saya sebut... Bidang yang imbangi stres dalaman lah :) Berpuluh-puluh conference, seminar, kelas, workshop saya sertai dalam bidang perubatan nutrisi - wajib sentuh vitamin C. 

Belum cuba belum tahu. Kalau nak cuba kena lah ambil tahu. Walaupun vitamin C ni selamat, ada beberapa perkara wajib kita ambil tahu. Nanti saya akan kongsikan mitos, info ringkas vitamin C serta teknik menggunakan vitamin C yang betul.

Korang kena tahu juga kenapa sesetengah orang ada reaksi dengan vitamin C dan bagaiman mengatasinya.

Founder produk yang nak buat formula vitamin C kena follow ni.. Saya share sebab produk saya pun mainly vitamin C juga hehe.

Korang tentu ada banyak pengalaman positif dengan vitamin C kan. Saya percaya sangat ramaiii yang dapat manfaat vitamin C ni.

Sumber: Hafiz Sulaiman 

Mencari vitamin C yang SEMULAJADI, SELAMAT dan BERKESAN? Mestilah vitamin C Shaklee @ Sustained Release Vita-C.
Baca selanjutnya di sini:http://tipsibu2u.blogspot.com/2017/09/ketahui-pemilihan-vitamin-c-yang-betul.html

Harga Vitamin C Shaklee juga sangat berpatutan berbanding jenama lain. Tengok ni kalau xpercaya.


Pengalaman positif pengamal vitamin C Shaklee 

 
  

BAGAIMANA NAK MENDAPATKAN PRODUK SHAKLEE?
Cara 1 - Belian sendiri di website Shaklee. Anda boleh terus klik http://bit.ly/2NAvUA7 untuk membeli terus dengan Shaklee. Pilihan pembayaran sama ada kad kredit/kad debit. Penghantaran menggunakan GDex akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.
Cara 2 - Belian terus dengan saya di http://tipsibu.wasap.my untuk mendapatkan konsultasi supplemen yang tepat dan bersesuaian  dengan keperluan anda, tips dan cara pengambilan yang betul. Pilihan pembayaran adalah melalui pemindahan wang (bank transfer)
Cara 3 - Belian sendiri/walk in di cawangan Shaklee yang berdekatan menggunakan ID saya; 886980. Pilihan pembayaran di kaunter ialah cash atau kad kredit/kad debit. Sila hubungi saya http://tipsibu.wasap.my untuk mengetahui lokasi cawangan Shaklee yang berdekatan dengan tempat anda dan langkah-langkah pembelian.
Saya merupakan pengedar Shaklee bagi kawasan Selayang, Batu Caves dan berdekatan. Penghantaran bagi kawasan-kawasan ini adalah PERCUMA. Pengeposan seluruh Malaysia. 

Comments

Popular posts from this blog

Baby Boy Atau Girl? Jom Check SENDIRI!!

Ibu-ibu mengandung mesti teruja kan nak tahu jantina bayi yang dikandung. Pilihan yang paling mudah dan senang ialah menjalankan ujian ultrasound xkisahla 2D ke 3D ke 4D ke.   Tapi ada tak yang macam saya? walaupun pergi check up dan scan baby berkali-kali, baby still xnak tunjuk jantina dia. Penat tau doktor pujuk-pujuk, goyang-goyangkan perut saya tapi baby tetap juga silang kaki dia tutup terus alat sulit dia. Scan 4D nak tengok muka pun baby tutup muka dia dengan kedua-dua belah tangan dia. Betul-betul baby ni nak bagi SURPRISE kat saya dan suami ni. Redho jela..hehe   Tujuan utama saya dan suami nak tahu jantina supaya senang nak buat preparation untuk bayi kami yang ketiga ni, macam nak beli baju atau aksesori bayi. So bila 50-50 tentang jantina bayi..baju dan aksesori pun terpaksa pilih yang kaler neutral/putih kan?   Nasib baik ada cara lain untuk ketahui jantina bayi lelaki ke perempuan. Ada macam-macam kaedah juga rupanya. Ada yang kita boleh cuba sekadar suk

ECO SHOP: Bijak Belanja di Kedai Eco RM2.12

  Pernah dengar Eco Shop @ Kedai Eco? Rugi kalau tak tahu Eco shop. Adeh..rugi sesangat kalau ada yang tak tahu atau tak pernah jejak kedai Eco ni.  Kedai Eco ni ialah kedai serbaneka dengan setiap barang dijual dengan harga RM2.12 (termasuk GST) je. Tapi ada juga Eco shop Premium Outlet iaitu kedai eco yang terletak di dalam mall macam di Aeon Big Wangsa Maju. Harga barang jualan sedikit berbeza iaitu RM2.33. Naik sikit harganya tapi masih lagi murah. Terkini cawangan Eco shop yang ke-95 baru sahaja dibuka di USJ.   Waktu perniagaan Eco shop bermula dari 11am-11pm . Tapi yang bestnya Eco shop berdekatan tempat tinggal saya ni iaitu Eco shop cawangan Selayang di buka 24jam. Haa...amik ko..kalah 7 Eleven. Hari tu lepas hantar anak sekolah saya pergilah Eco shop. Sampai depan kedai tu ngam-ngam pukul 8am. Memang takde orang langsung. Seronok pergi awal-awal pagi ni sebab stok pun baru masuk (staff tengah susun stok). Nak jalan-jalan pusing-pusing dalam kedai tu banyak kali pun takpe. Da

NGERI!!! Kesan Buruk Jika Tidak Berpantang Dengan Betul

  Berpantang merupakan proses membaik pulih keadaan tubuh badan si ibu secara dalaman atau luaran selepas proses bersalin. Selepas 9 bulan melalui fasa mengandung dan seterusnya bersalin di mana banyak urat-urat yang putus, sememangnya proses berpantang WAJIB bagi ibu. Antara tujuan berpantang selepas bersalin: Untuk mengembalikan tenaga yang telah banyak digunakan ketika proses melahirkan anak. M emberi masa kepada luka-luka dalaman dan luaran sembuh elok sepenuhnya. Menjaga kesihatan ibu selepas bersalin. Mengelakkan mengandung dalam masa terdekat. Memastikan tubuh si ibu sentiasa sihat untuk jangka masa panjang. Proses berpantang perlu dilakukan dengan teliti seperti bertungku, mengurut, berbengkung, memakai stokin dan memakan makanan pantang yang betul. Waktu berpantang juga tidak digalakkan untuk si ibu melakukan kerja-kerja rumah apatah lagi keluar rumah sekiranya tiada keperluan seperti ke klinik untuk pemeriksaan. Namun begitu ada sesetengah wanita memandang rem