Skip to main content

KEHAMILAN - Tips Mampu Berpuasa Penuh Walaupun HAMIL



Selamatkah berpuasa ketika hamil?
Sebenarnya soal selamat atau tidak bergantung kepada keupayaan si ibu itu sendiri. Kalau rasa badan tu selalu lemah-lemah, tak larat, kerap lapar..tak perlulah paksa diri untuk berpuasa. Lagipun agama membenarkan ibu hamil untuk tidak berpuasa.

Bagi saya kalau di awal kehamilan atau si ibu masih lagi dalam keadaan "morning sickness" pun tak perlu berpuasa. Letih sebenarnya morning sickness ni, makan sikit je keluar balik..makan sikit je keluar so macam mana nak puasa kan? Kesian kat si ibu dan bayi. 

Kalau dah masuk trimester 2 atau 3 selalunya morning sickness dah xde atau dah kurang..insha Allah ibu pun ada tenaga sikit dan mampu untuk berpuasa. 


Kenangan Bepuasa Ketika Hamil
Alhamdulillah.. tahun 2017 ini merupakan tahun ketiga saya hamil ketika di bulan puasa.
Meh saya throwback sikit kenangan saya sebelum-sebelum ini berpuasa ketika hamil dan usia kandungan waktu berpuasa.
  1. Anak pertama: Muhammad Danish Iman. Usia kandungan 8M . Terpaksa ponteng sehari akibat tak bangun sahur. Sahur wajib makan benda-benda berat supaya dapat berpuasa dengan sempurna
  2. Anak kedua: Nur Dania Imani. Usia kandungan 9M (sangat sarat). Alhamdulillah mampu berpuasa penuh walaupun masih bekerja dan terpaksa berulang-alik dengan motor. Ketika ini baru mula kenal supplement Shaklee. Dan supplement pertama yang saya amik ialah ESP (Energizing Soy Protein). ESP dan air Nabeez (air rendaman kurma) memang tak tinggal
  3. Anak ketiga: Usia kandungan 5M . Alhamdulillah mampu juga berpuasa penuh. Sepamjang kehamilan memang saya amalkan Set Lengkap Hamil Shaklee.  Kali ni berpuasa saya rasa berbeza sangat-sangat berbanding dengan sebelum ni.
Tips Berpuasa Untuk Ibu Hamil
Ibu-ibu hamil memang memerlukan nutrisi yang secukupnya untuk perkembangan bayi. Pengambilan supplement set hamil Shaklee bukan setakat membekalkan nutrisi kepada ibu dan bayi malah si ibu akan rasa lebih bertenaga dan relax sepanjang kehamilan.


Ini antara perbezaan yang saya rasa sepanjang berpuasa ketika hamil dan mengamalkan set hamil Shaklee.

1. Rasa lebih bertenaga. Walaupun berpuasa dan hamil, saya mampu melakukan kerja rumah macam biasa. Yang bestnya kali ni saya mampu ke surau dan berterawih dan adakalanya bangun bertahajud (jangan anggap riak ye, saya cuma share je). Berbeza dengan sebelum ni time preggy nak terawih pun xlarat walaupun sekadar terawih kat rumah saja.


2. Bayi aktif walaupun berpuasa. Selalu orang ingat kalau si ibu berpuasa, bayi dalam perut tu kelaparan macam tak cukup makan. Alhamdulillah bayi saya sangat aktif sepanjang berpuasa.

Berdasarkan pemeriksaan nurse pun, kadar tumbesaran bayi saya normal. Nurse pun xmenghalang saya berpuasa. Kadang-kadang pemakanan saya tak seimbang sebab tu saya perlukan supplemen supaya bayi saya cukup nutrisi untuk membesar dalam perut.

Kehamilan kali ni juga saya mampu berpuasa enam di bulan Syawal...Alhamdulillah. Setahun sekali je. Sayang pulak kan kalau x puasa. Selagi mampu..kita on aje.

3. Rasa craving berkurangan. Kebiasaan orang berpuasa mesti rasa nak makan yang tu...nak makan yang ni. Alhamdullilah kali ni nafsu makan saya xmenggila. Saya pergi bazar pun cuma beli popia atau samosa atau air. Kadang-kadang cuma 1 beg plastic je bawa balik dari sepanjang-panjang bazar Ramadhan tu. Dari sebelum puasa pun memang tak mengidam teruk-teruk. Kalau dapat Alhamdulillah, kalau tak dapat pun tak nangis tepi bucu katil.

Ramai yang tak tahu sebenarnya punca ibu-ibu hamil ni mengidam disebabkan kekurangan nutrisi dalam tubuh.
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2721369/What-choccy-cravings-trying-tell-not-mention-yearning-cheese-meat-rice.html

Kalau kes yang mengidam pelik-pelik tu itu petanda kekurangan zat besi (iron) dan zink. Take note  yer.


Patutlah kurang mengidam sebab mana-mana yang tak cukup nutrisi ni dah di cover balik dengan pengambilan set hamil Shaklee. Set yang lengkap dgn multivitamin, mineral, iron, protein, kalsium & omega 3. Complete!




4. Bacaan HB yang cantik. Ini masalah paling biasa yang dialami oleh ibu-ibu hamil iaitu bacaan HB (hemoglobin@sel darah merah) yang rendah sampai tahap kena tegur dengan nurse atau Anemia. Ini juga berkaitan dengan kekurangan nutrient iaitu zat besi (Iron) dalam badan. Dalam set hamil Shaklee ni ada Vita-Lea multivitamin lengkap dengan zat besi. Kalau nak bacaan HB yang cantik, lebih dari 12 kenalah amik Vita-Lea. Testimoni Set Hamil & Anemia




5. Masalah sembelit ketika hamil dah tiada. Dalam set hamil Shaklee ni ada OsteMatrix. OsteMatrix ini lebih dikenali sebagai pil kalsium. Ada dia antara ibu-ibu hamil yang tak suka minum susu atau alergi susu memang disarankan ambil OsteMatrix. Saya suka minum susu tapi saya tetap ambil OsteMatrix sebab selain membekalkan kalsium, OsteMatrix juga melawaskan. Pagi-pagi mesti ke toilet. Sakit-sakit belakang cramp atau tarik mengkarung pun takde sepanjang pengambilan OsteMatrix.




6. Berat badan maintain. Haa..ini #shakleeeffect yang best sekali time amalkan set hamil Shaklee. Kalau dah craving pun kurang, badan sentiasa lawas. Berat pun takde lah naik mendadak. Tapi yang saya seronok sangat berat badan saya time hamil kali ni sama je dengan berat badan sebelum ni.

Hamil ni bukan alasan untuk ibu-ibu makan melampau tau. Pertambahan berat yang melampau pun akan menyebabkan komplikasi terhadap kehamilan antaranya diabetes dan tekanan darah tinggi.

Ia memberi kesan pada bayi dalam kandungan (saiz bayi yang besar) dan ada kes ibu hamil dengan berat badan berlebihan tidak dapat bersalin secara normal dan terpaksa melalui pembedahan czer. Lagipun nurse atau doctor juga akan bising-bising kalau berat badan bertambah secara mendadak.




Ini perbezaan yang saya rasa sepanjang amalkan set hamil Shaklee..puasa pun penuh Tahun ni. Patutlah set hamil Shaklee ni jadi pilihan ibu-ibu hamil. Nurse pun x marah kalau bagitau amik Shaklee time check-up.

 

BAGAIMANA NAK MENDAPATKAN PRODUK SHAKLEE?
Cara 1 - Belian sendiri di website Shaklee. Anda boleh terus klik Set Hamil SHAKLEE dan membeli terus dengan Shaklee. Pilihan pembayaran sama ada kad kredit/kad debit. Penghantaran menggunakan GDex akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.
Cara 2 - Belian terus dengan saya di http://tipsibu.wasap.my untuk mendapatkan konsultasi supplemen yang tepat dan bersesuaian  dengan keperluan anda, tips dan cara pengambilan yang betul. Pilihan pembayaran adalah melalui pemindahan wang (bank transfer)
Cara 3 - Belian sendiri/walk in di cawangan Shaklee yang berdekatan menggunakan ID saya; 886980. Pilihan pembayaran di kaunter ialah cash atau kad kredit/kad debit. Sila hubungi saya http://tipsibu.wasap.my untuk mengetahui lokasi cawangan Shaklee yang berdekatan dengan tempat anda dan langkah-langkah pembelian.
Saya merupakan pengedar Shaklee bagi kawasan Selayang, Batu Caves dan berdekatan. Penghantaran bagi kawasan-kawasan ini adalah PERCUMA. Pengeposan seluruh Malaysia. 

Comments

Popular posts from this blog

Baby Boy Atau Girl? Jom Check SENDIRI!!

Ibu-ibu mengandung mesti teruja kan nak tahu jantina bayi yang dikandung. Pilihan yang paling mudah dan senang ialah menjalankan ujian ultrasound xkisahla 2D ke 3D ke 4D ke.   Tapi ada tak yang macam saya? walaupun pergi check up dan scan baby berkali-kali, baby still xnak tunjuk jantina dia. Penat tau doktor pujuk-pujuk, goyang-goyangkan perut saya tapi baby tetap juga silang kaki dia tutup terus alat sulit dia. Scan 4D nak tengok muka pun baby tutup muka dia dengan kedua-dua belah tangan dia. Betul-betul baby ni nak bagi SURPRISE kat saya dan suami ni. Redho jela..hehe   Tujuan utama saya dan suami nak tahu jantina supaya senang nak buat preparation untuk bayi kami yang ketiga ni, macam nak beli baju atau aksesori bayi. So bila 50-50 tentang jantina bayi..baju dan aksesori pun terpaksa pilih yang kaler neutral/putih kan?   Nasib baik ada cara lain untuk ketahui jantina bayi lelaki ke perempuan. Ada macam-macam kaedah juga rupanya. Ada yang kita boleh cuba sekadar suk

ECO SHOP: Bijak Belanja di Kedai Eco RM2.12

  Pernah dengar Eco Shop @ Kedai Eco? Rugi kalau tak tahu Eco shop. Adeh..rugi sesangat kalau ada yang tak tahu atau tak pernah jejak kedai Eco ni.  Kedai Eco ni ialah kedai serbaneka dengan setiap barang dijual dengan harga RM2.12 (termasuk GST) je. Tapi ada juga Eco shop Premium Outlet iaitu kedai eco yang terletak di dalam mall macam di Aeon Big Wangsa Maju. Harga barang jualan sedikit berbeza iaitu RM2.33. Naik sikit harganya tapi masih lagi murah. Terkini cawangan Eco shop yang ke-95 baru sahaja dibuka di USJ.   Waktu perniagaan Eco shop bermula dari 11am-11pm . Tapi yang bestnya Eco shop berdekatan tempat tinggal saya ni iaitu Eco shop cawangan Selayang di buka 24jam. Haa...amik ko..kalah 7 Eleven. Hari tu lepas hantar anak sekolah saya pergilah Eco shop. Sampai depan kedai tu ngam-ngam pukul 8am. Memang takde orang langsung. Seronok pergi awal-awal pagi ni sebab stok pun baru masuk (staff tengah susun stok). Nak jalan-jalan pusing-pusing dalam kedai tu banyak kali pun takpe. Da

NGERI!!! Kesan Buruk Jika Tidak Berpantang Dengan Betul

  Berpantang merupakan proses membaik pulih keadaan tubuh badan si ibu secara dalaman atau luaran selepas proses bersalin. Selepas 9 bulan melalui fasa mengandung dan seterusnya bersalin di mana banyak urat-urat yang putus, sememangnya proses berpantang WAJIB bagi ibu. Antara tujuan berpantang selepas bersalin: Untuk mengembalikan tenaga yang telah banyak digunakan ketika proses melahirkan anak. M emberi masa kepada luka-luka dalaman dan luaran sembuh elok sepenuhnya. Menjaga kesihatan ibu selepas bersalin. Mengelakkan mengandung dalam masa terdekat. Memastikan tubuh si ibu sentiasa sihat untuk jangka masa panjang. Proses berpantang perlu dilakukan dengan teliti seperti bertungku, mengurut, berbengkung, memakai stokin dan memakan makanan pantang yang betul. Waktu berpantang juga tidak digalakkan untuk si ibu melakukan kerja-kerja rumah apatah lagi keluar rumah sekiranya tiada keperluan seperti ke klinik untuk pemeriksaan. Namun begitu ada sesetengah wanita memandang rem