Skip to main content

Penyusuan SUSU IBU: Pilihan atau Kewajipan?




Ibu kucing saya yang beranak empat ekor,sudah sebulan lebih,gigih menyusu anak siang malam,tidur melentang membiar anak menghisap susu hingga dirinya nampak kurus. Maha Besar Allah yang mengirim susu bersama anak kucing yg dilahirkan.
Kagum melihat kucing yang bertubuh kecil anak 4 ekor ini terus taat pada hukum dan peraturan Allah bahawa anak yang dilahirkan kena diberi susu sendiri, tetapi ada manusia yang kebiasaannya melahirkan hanya seorang anak,membina seribu alasan untuk tidak menyusu anak sendiri.
Allah Ta’ala berfirman,“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan.” (Al-Baqarah: 233).Perintah dalam quran begitu jelas agar para ibu menyusukan bayi mereka.
 
Bahkan nabi menceritakan ancaman kepada ibu yg tidak menyusukan bayi. Dari Abu Umamah radhiallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tatkala aku sedang tidur, dua orang lelaki mendatangiku dan memegang kedua lenganku, lalu keduanya membawaku ke gunung yang curam. Kemudian aku diperjalankan, tiba-tiba aku di hadapan para perempuan yang payudara-payudara mereka dipatuk oleh ular-ular. Aku bertanya, ‘Kenapakah mereka itu?’ Dia menjawab, ‘Mereka adalah para perempuan yang menahan susu-susu mereka terhadap anak-anaknya.”(HR. Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, Al-Hakim, lihat Ash-Shahihah). Jelas hukuman yang menanti bagi para ibu yang tidak menyusukan bayinya.
Mungkin ada yang memberi alasan, tetapi alasan mestilah bersifat yang diharuskan seperti masalah penyakit.Allah berfirman memberi jalan keluar dengan mengupah menyusu dengan perempuan lain. “Jika kamu menemui kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya” (At-Thalaq: 6)
Perhatikan pilihan yang diberi adalah tetap susu manusia, bukan susu haiwan, lembu, kambing. Ini menunjukkan betapa ditekankan supaya bayi diberi susu manusia. Mungkin ada yang nak menghujah; zaman nabi tak ada susu tepung, tetapi telah ada susu segar yang diperah, jadi kenapa tidak timbul suruhan supaya diberi susu binatang.
 
Fikirlah sendiri,sehebat mana susu gantian,tidak akan dapat menyaingi susu yang Allah kirim bersama anak yang dilahirkan. Sesungguhnya tidak menyusukan anak ibarat menafikan rezeki yang Allah kirim kpd anak kita sendiri, kerana susu hadir bersama kelahiran, sebaliknya mencari sesuatu yang kurang baik. Janji Allah bahawa setiap mulut yang dijadikannya, ada rezekinya, maka setiap bayi, Allah jadikan susu pada ibunya, Patuh pada satu ayat ini adalah lebih besar dari seribu alasan yang kita bina dengan akal kecuali alasan yang bersifat syarie.
Jomlah kita jadi seperti para sahabat yang berpegang kepada prinsip kami dengar dan kami patuh. Apa juga alasan yang kita beri, ingatlah jangan alasan itu sekedar untuk halwa telinga manusia, tetapi biarlah Allah redha menerimanya.
Wallahu a'lam...

Sumber: Abd Ghani Haron

Pengalaman sendiri menyusukan anak.
Kali pertama menyusu saya memang kurang ilmu tentang meyusu dan disebabkan itu saya hanya mampu menyusukan anak pertama secara eksklusif selama 3 bulan sahaja. Saya dimomokkan bahawa bayi sentiasa lapar dan susu badan saya tak mencukupi. Akhirnya saya terpaksa mencampurkan susu badan dengan susu formula untuk anak pertama. 


Namun untuk anak kedua saya memang tanamkan azam untuk menyusu sepenuhnya seboleh-bolehnya sehingga 2 tahun. Saya amalkan segala doa dan zikir Ya Matin untuk memperbanyakkan susu badan.



Proses penyusuan untuk anak kedua saya ini juga dibantu dengan pengambilan supplemen menyusu Shaklee iaitu ESP & Alfalfa.






Alhamdullilah susu badan mencukupi malah banyak sampai terpaksa beli peti ais baru untuk simpan stok susu (ebm).


Kali ni berjaya menyusu anak kedua sepenuhnya sehingga setahun lebih. Bukan mudah tau sebab terkejar-kejar dengan kerja lagi, tambah-tambah kerja bahagian operation memang xleh tinggal kerja. Kadang-kadang waktu lunch saya hanya ambil ESP sebagai meal replacement je sebab waktu lunch itulah waktu untuk saya pam susu untuk anak dan solat zohor. Demi anak, xsanggup turun lunch pun takpe..janji stok susu ebm mencukupi.


Testimoni Set Menyusu Shaklee


 
 
 
BAGAIMANA NAK MENDAPATKAN PRODUK SHAKLEE?


Cara 1 - Anda boleh terus klik BUY NOW dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDex akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

Cara 2 - Sila hubungi saya www.wasap.my/60135202707 untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Saya merupakan pengedar Shaklee bagi kawasan Kepong, Selayang, Batu Caves dan sekitarnya

Mas
Call/SMS/WhatsApp: 013-520 2707

Jom Like & Follow saya
FB: Normasliha Ismail
Page: Love Mama Store
Instagram: Welcome Motherhood

Comments

Popular posts from this blog

Baby Boy Atau Girl? Jom Check SENDIRI!!

Ibu-ibu mengandung mesti teruja kan nak tahu jantina bayi yang dikandung. Pilihan yang paling mudah dan senang ialah menjalankan ujian ultrasound xkisahla 2D ke 3D ke 4D ke.   Tapi ada tak yang macam saya? walaupun pergi check up dan scan baby berkali-kali, baby still xnak tunjuk jantina dia. Penat tau doktor pujuk-pujuk, goyang-goyangkan perut saya tapi baby tetap juga silang kaki dia tutup terus alat sulit dia. Scan 4D nak tengok muka pun baby tutup muka dia dengan kedua-dua belah tangan dia. Betul-betul baby ni nak bagi SURPRISE kat saya dan suami ni. Redho jela..hehe   Tujuan utama saya dan suami nak tahu jantina supaya senang nak buat preparation untuk bayi kami yang ketiga ni, macam nak beli baju atau aksesori bayi. So bila 50-50 tentang jantina bayi..baju dan aksesori pun terpaksa pilih yang kaler neutral/putih kan?   Nasib baik ada cara lain untuk ketahui jantina bayi lelaki ke perempuan. Ada macam-macam kaedah juga rupanya. Ada yang kita boleh cuba sekadar suk

ECO SHOP: Bijak Belanja di Kedai Eco RM2.12

  Pernah dengar Eco Shop @ Kedai Eco? Rugi kalau tak tahu Eco shop. Adeh..rugi sesangat kalau ada yang tak tahu atau tak pernah jejak kedai Eco ni.  Kedai Eco ni ialah kedai serbaneka dengan setiap barang dijual dengan harga RM2.12 (termasuk GST) je. Tapi ada juga Eco shop Premium Outlet iaitu kedai eco yang terletak di dalam mall macam di Aeon Big Wangsa Maju. Harga barang jualan sedikit berbeza iaitu RM2.33. Naik sikit harganya tapi masih lagi murah. Terkini cawangan Eco shop yang ke-95 baru sahaja dibuka di USJ.   Waktu perniagaan Eco shop bermula dari 11am-11pm . Tapi yang bestnya Eco shop berdekatan tempat tinggal saya ni iaitu Eco shop cawangan Selayang di buka 24jam. Haa...amik ko..kalah 7 Eleven. Hari tu lepas hantar anak sekolah saya pergilah Eco shop. Sampai depan kedai tu ngam-ngam pukul 8am. Memang takde orang langsung. Seronok pergi awal-awal pagi ni sebab stok pun baru masuk (staff tengah susun stok). Nak jalan-jalan pusing-pusing dalam kedai tu banyak kali pun takpe. Da

NGERI!!! Kesan Buruk Jika Tidak Berpantang Dengan Betul

  Berpantang merupakan proses membaik pulih keadaan tubuh badan si ibu secara dalaman atau luaran selepas proses bersalin. Selepas 9 bulan melalui fasa mengandung dan seterusnya bersalin di mana banyak urat-urat yang putus, sememangnya proses berpantang WAJIB bagi ibu. Antara tujuan berpantang selepas bersalin: Untuk mengembalikan tenaga yang telah banyak digunakan ketika proses melahirkan anak. M emberi masa kepada luka-luka dalaman dan luaran sembuh elok sepenuhnya. Menjaga kesihatan ibu selepas bersalin. Mengelakkan mengandung dalam masa terdekat. Memastikan tubuh si ibu sentiasa sihat untuk jangka masa panjang. Proses berpantang perlu dilakukan dengan teliti seperti bertungku, mengurut, berbengkung, memakai stokin dan memakan makanan pantang yang betul. Waktu berpantang juga tidak digalakkan untuk si ibu melakukan kerja-kerja rumah apatah lagi keluar rumah sekiranya tiada keperluan seperti ke klinik untuk pemeriksaan. Namun begitu ada sesetengah wanita memandang rem