Skip to main content

KESUBURAN: Pengalaman Sendiri Ikhtiar Untuk Mendapatkan Anak



Tajuk macam serius kan? Tapi inilah yang nak saya cerita iaitu tentang pengalaman saya sendiri dalam proses untuk bergelar seorang ibu. Walaupun mungkin pengalaman saya tak sesukar orang lain tapi sedikit sebanyak menjadi pengajaran untuk diri saya agar tidak mempersoalkan rezeki orang lain tambah-tambah soal anak.

Saya berkahwin bulan pada May 2009. Perkara yang biasa dialami oleh pasangan baru kahwin ialah orang sekeliling mula bertanya soal anak. Saya dan suami memang tidak ambil kisah sangat pasal ni tapi bukan bermaksud kami tak mau anak cuma kalau ada rezeki awal...Alhamdulillah. Kalau takde rezeki, kena cuba lagi..hehe. Untunglah yang bunting pelamin tu. Tapi bagi saya dan suami better honeymoon puas-puas dulu. Nanti dah ada anak kurang plak masa nak berdua kan? Family kami berdua pun xde yang mendesak.


Mula terdetik tentang cahaya mata
Selama lebih 6 bulan berkahwin tetiba terdetik tentang cahaya mata selepas saya terbaca, kata orang-orang tua kalau dalam tempoh 1 tahun berkahwin masih belum mendapat cahaya mata means pasangan tu memang ada masalah kesuburan; tak pasti sama ada lambat lagi nak dapat cahaya mata atau susah nak dapat cahaya mata (apa-apa pun itu semua bergantung pada rezeki Allah ye).


Bila terbaca tentang tu mula la cuak, saya siap kol lagi LPPKN untuk bertanyakan kos tentang rawatan IVF. Terkejut juga bila mendapat tahu kos IVF adalah RM16k. Itu pada tahun 2009. Kalau sekarang mesti dah lagi meningkat kosnya.



Saya pun luahkan masalah kat mak saya, risau kalau-kalau saya ni bermasalah. Mana-mana wanita pun akan rasa gusar kalau mereka tak dapat memberikan pasangan mereka zuriat. Mak saya pun bawa saya berjumpa dengan kawan perempuan dia yang kebetulan pakar dalam hal wanita. Rupa-rupanya rahim saya rendah, mungkin sebab itu saya masih lagi xhamil. Makcik tu bekalkan saya ubat-ubat herba untuk kuatkan rahim saya. Just ubat sahaja, takde mengurut pun.


Akhirnya...
Alhamdullilah setelah 8 bulan hidup berdua sebagai suami-isteri, awal tahun 2010 saya disahkan hamil cahaya mata pertama kami. Selepas beberapa hari lewat datang bulan rupa-rupanya saya bakal bergelar ibu. Memang rasa happy sangat. EDD anak pertama ialah pada 20 Oktober 2010 tarikh yang cantik namun lewat 5 hari. Tapi nasib baiklah baby ni keluar sebelum date ibu dia nak kena induce (27hb).

Lahirnya baby yang cukup sempurna dan sihat dengan berat 3.45kg, lahir secara normal. Cahaya mata pertama kami ini kami namakan sebagai Muhammad Danish Iman. Semoga menjadi anak dengan akhlak yang terpuji, bijak dan beriman..amin.
 



Rezeki berganda
Selepas melahirkan MDI saya tidak mengamalkan apa-apa ubatan atau pil perancang kehamilan cuma merancang sendiri dengan suami. Namun tanpa disangka-sangka Allah murahkan rezeki kami juga. Seperti biasa kalau period lewat means ada makna la tu. Saya disahkan hamil kali kedua.

Tapi itulah kata orang-orang tua kalau selepas bersalin anak pertama memang akan fertile, iaitu senang untuk conceive anak yang seterusnya...betul atau tak wallahualam. Selepas kandungan mencecah 5 bulan, doktor mengesahkan kami bakal menimang cahaya mata perempuan pula kali ni.

Ketika hamil anak kedua baru lah saya kenal dengan Shaklee, supplemen Shaklee pertama yang saya ambil ialah Energizing Soy Protein (ESP). Ini kerana saya perlukan tenaga ekstra untuk berpuasa walaupun sarat hamil. Kalau time hamilkan Danish terpaksa juga tinggal puasa sehari tetapi time hamilkan anak kedua ni saya mampu berpuasa penuh walaupun terpaksa berulang alik dari Kepong ke tempat kerja Bukit Bintang dengan motorsikal.

Kalau ikut EDD anak kedua ialah 21 Ogos 2012 (syawal ke-2). Tapi baby ni paham ibu dia xpuas lagi beraya. Raya kelima baru nak jenguk dunia iaitu 24 Ogos 2012. Lahir la baby bam..bam ni dengan berat 3.68kg lagi berat dari abangnya. Juga dilahirkan secara normal, bayi kedua ini dinamakan sebagai Nur Dania Imani.


 
 
Inilah permata-permata hati kami. Memang banyak kenangan dicipta dengan kehadiran meraka ni. Walaupun kadang-kadang menguji juga kesabaran melayan karenah mereka namun mereka adalah amanah Allah yang sangat kami sayang. 
 
 
Masih Menanti Cahaya Mata?
Untuk yang masih menanti cahaya mata, ingin sangat sarankan anda ikhtiar dengan VIVIX. Serius kalau sebelum ni saya tahu tentang VIVIX saya memang saya dah ambil VIVIX awal-awal lagi. Tapi itulah lambat sangat kenal Shaklee apatah lagi VIVIX.
 
 
 
 
Baru hujung tahun lepas bercinta VIVIX tapi tup..tup terpaksa stop kejap amik VIVIX. Kenapa kah? Jeng..jeng..jeng. Setelah 5 tahun berehat...tahun ini saya disahkan hamil. Tapi yang berbezanya hamil kali ni memang merancang sendiri untuk hamil siap plan nak EDD time cuti sekolah. Permulaan amik VIVIX hanyalah untuk merawat muka saya yang terkena alahan sebab salah pakai produk. Tapi xsangka terlebih subur plak. Dengan izin Allah, memang menjadi rancangan saya dan EDD bayi ketiga saya ialah pada bulan November ni.
 
Terpaksalah berpisah sekejap dengan VIVIX sepanjang 9 bulan ni. Tapi memang dah pasang niat lepas bersalin dah ready VIVIX di sisi. Nak sembuhkan luka bersalin dengan cepat, nak tampil awet muda dan kesihatan menyeluruh? Tentulah VIVIX. Berpantang dengan VIVIX memang lain macam bestnya.
 
 
 
 
 
 

BAGAIMANA NAK MENDAPATKAN VIVIX?

Cara 1 - Anda boleh terus klik BUY NOW dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDex akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

Cara 2 - Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Saya merupakan pengedar Shaklee bagi kawasan Kepong, Selayang, Batu Caves dan sekitarnya
Mas
Call/SMS/WhatsApp: 013-520 2707
Jom Like & Follow saya
FB: Normasliha Ismail
Page: Love Mama Store
Instagram: Welcome Motherhood


 

Comments

Popular posts from this blog

Baby Boy Atau Girl? Jom Check SENDIRI!!

Ibu-ibu mengandung mesti teruja kan nak tahu jantina bayi yang dikandung. Pilihan yang paling mudah dan senang ialah menjalankan ujian ultrasound xkisahla 2D ke 3D ke 4D ke.   Tapi ada tak yang macam saya? walaupun pergi check up dan scan baby berkali-kali, baby still xnak tunjuk jantina dia. Penat tau doktor pujuk-pujuk, goyang-goyangkan perut saya tapi baby tetap juga silang kaki dia tutup terus alat sulit dia. Scan 4D nak tengok muka pun baby tutup muka dia dengan kedua-dua belah tangan dia. Betul-betul baby ni nak bagi SURPRISE kat saya dan suami ni. Redho jela..hehe   Tujuan utama saya dan suami nak tahu jantina supaya senang nak buat preparation untuk bayi kami yang ketiga ni, macam nak beli baju atau aksesori bayi. So bila 50-50 tentang jantina bayi..baju dan aksesori pun terpaksa pilih yang kaler neutral/putih kan?   Nasib baik ada cara lain untuk ketahui jantina bayi lelaki ke perempuan. Ada macam-macam kaedah juga rupanya. Ada yang kita boleh cuba sekadar suk

ECO SHOP: Bijak Belanja di Kedai Eco RM2.12

  Pernah dengar Eco Shop @ Kedai Eco? Rugi kalau tak tahu Eco shop. Adeh..rugi sesangat kalau ada yang tak tahu atau tak pernah jejak kedai Eco ni.  Kedai Eco ni ialah kedai serbaneka dengan setiap barang dijual dengan harga RM2.12 (termasuk GST) je. Tapi ada juga Eco shop Premium Outlet iaitu kedai eco yang terletak di dalam mall macam di Aeon Big Wangsa Maju. Harga barang jualan sedikit berbeza iaitu RM2.33. Naik sikit harganya tapi masih lagi murah. Terkini cawangan Eco shop yang ke-95 baru sahaja dibuka di USJ.   Waktu perniagaan Eco shop bermula dari 11am-11pm . Tapi yang bestnya Eco shop berdekatan tempat tinggal saya ni iaitu Eco shop cawangan Selayang di buka 24jam. Haa...amik ko..kalah 7 Eleven. Hari tu lepas hantar anak sekolah saya pergilah Eco shop. Sampai depan kedai tu ngam-ngam pukul 8am. Memang takde orang langsung. Seronok pergi awal-awal pagi ni sebab stok pun baru masuk (staff tengah susun stok). Nak jalan-jalan pusing-pusing dalam kedai tu banyak kali pun takpe. Da

NGERI!!! Kesan Buruk Jika Tidak Berpantang Dengan Betul

  Berpantang merupakan proses membaik pulih keadaan tubuh badan si ibu secara dalaman atau luaran selepas proses bersalin. Selepas 9 bulan melalui fasa mengandung dan seterusnya bersalin di mana banyak urat-urat yang putus, sememangnya proses berpantang WAJIB bagi ibu. Antara tujuan berpantang selepas bersalin: Untuk mengembalikan tenaga yang telah banyak digunakan ketika proses melahirkan anak. M emberi masa kepada luka-luka dalaman dan luaran sembuh elok sepenuhnya. Menjaga kesihatan ibu selepas bersalin. Mengelakkan mengandung dalam masa terdekat. Memastikan tubuh si ibu sentiasa sihat untuk jangka masa panjang. Proses berpantang perlu dilakukan dengan teliti seperti bertungku, mengurut, berbengkung, memakai stokin dan memakan makanan pantang yang betul. Waktu berpantang juga tidak digalakkan untuk si ibu melakukan kerja-kerja rumah apatah lagi keluar rumah sekiranya tiada keperluan seperti ke klinik untuk pemeriksaan. Namun begitu ada sesetengah wanita memandang rem